Olej przekładniowy pełni bardzo ważną funkcję, gdyż zapewnia:
- uszczelnienie,
- chłodzenie,
- zmniejszenie tarcia,
- ochronę przed korozją,
- oczyszczane smarowanych elementów,
- tłumienie drgań.
Jak więc widać bez dobrego oleju nie ma szansy na prawidłową pracę skrzyni biegów oraz poprawne funkcjonowanie samochodu. Ma to ogromne znacznie, zwłaszcza w skrzyniach automatycznych, gdzie smar powinien być wymieniany z częstotliwością zgodną z zaleceniami producenta pojazdu.
Dodatkowe wymagania
Z racji swojej istotnej funkcji olej do skrzyni biegów musi spełniać dodatkowe wymagania, jak chociażby:
- nietoksyczność przepracowanego oleju,
- mała lepkość i mała lotność,
- utrzymanie czystości,
- odporność na tworzenia osadów i szlamów bez względu na temperaturę pracy.
Istotne jest to, aby olej miał nie tylko dobre właściwości smarne, ale również zapewniał cichą pracę przekładni. Zmiana biegów musi odbywać się płynnie i precyzyjnie, a straty mocy powinny być minimalne, by zapewnić oszczędność paliwa.
Oleje dożywotnie?
Wśród mechaników nadal panuje przekonanie, że olej w skrzyni biegów jest „dożywotni” i nie trzeba go wymieniać. O ile może się to sprawdzić w przekładniach manualnych, o tyle w automatycznych konieczna jest jego okresowa wymiana. Skrzynia automatyczna jest skomplikowanym układem, w którym każdy element po jakimś czasie ulega zużyciu. Tak właśnie jest w przypadku oleju, czy filtra, które powinny być regularnie wymieniane, aby zapewnić optymalną i bezawaryjną pracę skrzyni biegów.