Olej przekładniowy – jak działa?

Olej przekładniowy pełni bardzo ważną funkcję, gdyż zapewnia:

  • uszczelnienie,
  • chłodzenie,
  • zmniejszenie tarcia,
  • ochronę przed korozją,
  • oczyszczane smarowanych elementów,
  • tłumienie drgań.

Jak więc widać bez dobrego oleju nie ma szansy na prawidłową pracę skrzyni biegów oraz poprawne funkcjonowanie samochodu. Ma to ogromne znacznie, zwłaszcza w skrzyniach automatycznych, gdzie smar powinien być wymieniany z częstotliwością zgodną z zaleceniami producenta pojazdu.

Dodatkowe wymagania

Z racji swojej istotnej funkcji olej do skrzyni biegów musi spełniać dodatkowe wymagania, jak chociażby:

  • nietoksyczność przepracowanego oleju,
  • mała lepkość i mała lotność,
  • utrzymanie czystości,
  • odporność na tworzenia osadów i szlamów bez względu na temperaturę pracy.

Istotne jest to, aby olej miał nie tylko dobre właściwości smarne, ale również zapewniał cichą pracę przekładni. Zmiana biegów musi odbywać się płynnie i precyzyjnie, a straty mocy powinny być minimalne, by zapewnić oszczędność paliwa.

Oleje dożywotnie?

Wśród mechaników nadal panuje przekonanie, że olej w skrzyni biegów jest „dożywotni” i nie trzeba go wymieniać. O ile może się to sprawdzić w przekładniach manualnych, o tyle w automatycznych konieczna jest jego okresowa wymiana. Skrzynia automatyczna jest skomplikowanym układem, w którym każdy element po jakimś czasie ulega zużyciu. Tak właśnie jest w przypadku oleju, czy filtra, które powinny być regularnie wymieniane, aby zapewnić optymalną i bezawaryjną pracę skrzyni biegów.